Onderwijs in beweging: praktijkhavo schittert bij Feyenoord

In een stadion waar normaal gesproken het publiek opveert bij doelpunten, klonken op 3 juli de presentaties van leerlingen van De Ring van Putten. De vierde klas van de praktijkhavo sloot daar een intensief en veelzijdig leertraject af – midden in De Kuip, midden in de maatschappij.

Een traject gebouwd op échte ervaringen
Het project, dat in samenwerking met Feyenoord tot stand kwam, stond in het teken van drie krachtige pijlers: werknemersvaardigheden, talentontwikkeling en het verbinden van theorie aan sport en spel. Sport werd daarbij niet als doel ingezet, maar als middel: om samenwerking, doorzettingsvermogen en zelf inzicht te versterken.

Bij de werknemersvaardigheden draaide het om concrete, toepasbare competenties zoals op tijd komen, verantwoordelijkheden nemen, communiceren en samenwerken. Onmisbaar in werk én leven.

Maatschappelijke thema’s in de klas, sport als motor
Naast de projectdagen in het stadion werkten de leerlingen op school aan maatschappelijke thema’s als mentale gezondheid, beweging op school en betrokkenheid bij een gezonde samenleving. Ze onderzochten deze onderwerpen, deden voorstellen voor verbeteringen en werkten hun ideeën uit in concrete producten. De theorie werd tastbaar en relevant, met sport en spel als motor voor motivatie en verbinding.

Feyenoord als klaslokaal: drie onvergetelijke dagen
De Kuip werd meer dan een locatie, het werd een leeromgeving. Tijdens drie bijzondere dagen stond de Feyenoord-beleving centraal:

  • Een rondleiding door het stadion, waarin het clubverhaal inspiratie bood voor lessen over ambitie, identiteit en samenwerking
  • Een sportdag op Sportplaza Feyenoord onder leiding van mariniers, waar leerlingen hun fysieke én mentale grenzen verkenden
  • Een creatieve reflectie-opdracht: de persoonlijke FIFA-kaart, waarin zij hun sterke punten en valkuilen leerden verwoorden en visualiseren

Een finale vol trots en betekenis
De afsluitende dag bracht alles samen. Buiten op het Stadionplein werden sportieve spellen gespeeld. Binnen bouwden leerlingen kettingreacties en torens van papier en werkten ze aan creatieve groepsopdrachten. Na een gezamenlijke lunch volgden de eindpresentaties voor ouders, docenten en andere belangstellenden. De leerlingen spraken vol overtuiging over hun ideeën en ervaringen. De dag werd bekroond met een officiële certificaatuitreiking.

Een schoolvoorbeeld van onderwijs in beweging
Dit project liet zien hoe krachtig onderwijs wordt wanneer het aansluit bij jongeren zelf – bij hun interesses, hun leerstijl, hun wereld. De praktijkhavo bewees dat leren betekenis krijgt wanneer theorie, praktijk en persoonlijke ontwikkeling elkaar versterken. De Kuip bood het podium, de leerlingen speelden de hoofdrol.

Een overzicht van de activiteiten in de ochtend

De certificering