De Ring, zoals onze school in de wandelgangen wordt genoemd, staat voor goed en gedegen onderwijs. Wij stellen eisen aan onze leerlingen, wij stimuleren hen het beste uit zichzelf te halen.Wij willen dat onze leerlingen zich veilig voelen op De Ring. Dat betekent dat zij met plezier naar school gaan. Dat betekent ook dat zij zichzelf kunnen zijn en evenveel respect voor een ander opbrengen als zij zelf wensen te krijgen.
Wij hechten aan rust en regelmaat. De Ring is een school met regels én een school waar mensen mogen leren van hun fouten.Wij zien graag dat onze leerlingen zich verantwoordelijk tonen voor het eigen handelen en rekening houden met de belangen van anderen. Eigen verantwoordelijkheid wordt de leerlingen naar vermogen toevertrouwd.
De Ring van Putten is een sprankelende school, het aanbod van activiteiten is groot. De excursies, de bezoeken aan theaters en musea, de open podia van de school, de projecten en reizen, een leerling van De Ring komt er zeker mee in aanraking.
De Ring van Putten biedt als vanzelf ook de nodige extra’s op sportief gebied. Verder neemt de school met haar 3 mavo-leerlingen al gedurende een aantal jaren deel aan het anti-pestprogramma ‘Over de Streep’ van Challenge Day en de school draagt ook het keurmerk van deze organisatie.
De Ring van Putten is een school voor mavo, havo, atheneum en tweetalig onderwijs (tto). De school telt op 1 oktober 2018 ongeveer 1350 leerlingen en ruim 120 medewerkers. De school is gehuisvest in een aantrekkelijk gebouw en ligt in de Gildenwijk, op loopafstand van het metrostation Spijkenisse-Centrum. Leerlingen uit Spijkenisse, Hoogvliet, Bernisse en Albrandswaard bezoeken de school. De Ring van Putten is een openbare school, zij maakt deel uit van de onderwijsgroep Galilei.
Visie internationalisering
Op de wereldbol is Nederland maar een speldenknopje. Nederlanders zijn over het algemeen gelukkige mensen, en blij met dit kleine stukje aarde. Maar om dit te waarborgen is het noodzakelijk goede relaties te onderhouden met de landen om ons heen én verder weg. Geen economisch of ecologisch probleem in Nederland kan opgelost worden zonder samenwerking met andere landen en/ of grote internationaal opererende bedrijven.
Tieners zijn van nature op zichzelf gericht; ze leven in hun eigen kleine wereld. Onderwijs heeft als belangrijke taak leerlingen te laten zien dat de wereld groter is dan hun eigen familie- en vriendenkring. Dichtbij de huizen van onze leerlingen komen en gaan zeeschepen en vrachtverkeer de hele wereld over. De arbeidsmarkt in de directe omgeving van onze leerlingen is doordrongen van internationale betrekkingen. Het is niet meer dan logisch dat het onderwijs op De Ring van Putten leerlingen voorbereidt op een leven en loopbaan in een interculturele en/of internationale samenleving. Door het aanwakkeren van nieuwsgierigheid naar andere culturen en het aanleren van een onderzoekende houding ten opzichte van internationale thema’s, ontwikkelen wij bij de leerlingen een meer genuanceerde en bredere kijk op de wereld. We stappen met hen de vreemde buitenwereld in waardoor deze dichterbij komt, tastbaar wordt en de leerlingen ermee vertrouwd raken.
Een korte wandeling door Rotterdam-centrum doet je al snel inzien: de Nederlandse taal alleen is niet meer toereikend om te kunnen communiceren met de meeste mensen om je heen. Samenleven en werken met personen uit alle hoeken van de wereld is de realiteit van de regio waarin leerlingen van De Ring van Putten nu opgroeien. Dit gaat een stuk eenvoudiger als je de de talen goed beheerst. Een goede taalvaardigheid helpt om de wereld en haar internationale verbanden beter te begrijpen, maar zeker ook om de wereld jóu te laten begrijpen. Al is ons Nederland maar dat speldenknopje, haar grootste rijkdom zit in kennis; de drang om die kennis over grenzen heen te brengen en met open armen nieuwe internationale kennis binnen te halen. Het belangrijkste middel hiervoor is het beheersen van taal. Des te meer je een taal echt gebruikt, des te makkelijker zul je je deze taal eigen maken.