Het is niet altijd makkelijk om de goede keuzes te maken. Zo is het verleidelijk om vooral te kiezen voor de lessen die je leuk vindt, maar dat is niet altijd verstandig. Daarom heeft iedere leerling een coach. Deze helpt je bij het maken van de juiste keuzes. De coach kijkt met jou naar je resultaten en bespreekt samen wat de juiste keuzes voor jou zijn. De coach is de rots in de branding voor iedere leerling!
Leerlingen in klas 1 & 2 hebben een klassencoach. Deze is er voor de ‘klassenzaken’ en ziet zijn/haar klas iedere week (vergelijkbaar met de ‘oude’ mentor). Daarnaast is de klassencoach de persoonlijke coach van de leerlingen uit zijn/haar klas.
Vanaf klas 3 hebben alle leerlingen een persoonlijke coach. Deze helpt hen bij het maken van keuzes (vakuren, werkuren en talenturen).
Leerlingen van klas 3 en hoger geven bij de start van het schooljaar aan door welke docenten zij gecoacht willen worden. Hiermee probeert de school zo veel mogelijk rekening te houden.
De persoonlijke coach en de leerlingen spreken af wanneer zij elkaar zien. Deze momenten staan niet in het rooster.
Er is tweemaal per jaar een COL-moment: een gesprek tussen de coach, de ouders en de leerling. De leerling speelt in dit gesprek een belangrijke rol: hij/zij bepaalt de onderwerpen en vertelt waarmee hij/zij de afgelopen tijd bezig is geweest, enzovoort. Deze gesprekken komen in de plaats van de tienminutenavonden waarin ouders en leerlingen met vakdocenten praten. Indien gewenst, kunnen ouders op afspraak ook met vakdocenten spreken (zoals zulke afspraken nu met mentoren gemaakt kunnen worden).