Het laatste hoofdstuk bij scheikunde (44) voor de toetsweek ging over: BRAND. De branddriehoek, hoe blus je een brand, wat zijn de gevaren van brand (o.a. vorming van koolstofmono-oxide) en natuurlijk de scheikundige dingen zoals reactievergelijkingen opstellen en rekenen aan reacties. Maar wat is toepasselijker als je zo’n hoofdstuk behandelt om met de leerlingen naar de mensen te gaan die van brand hun beroep hebben gemaakt? Juist, de brandweer in Spijkenisse!
Op donderdag 13 oktober 2022 zijn we op bezoek geweest bij de Brandweer Spijkenisse. Eerst kregen we een boeiende presentatie over brandpreventie en veiligheid. Want we weten (nu) natuurlijk allemaal dat:
Na de presentatie zijn we in groepen opgesplitst en kregen we uitleg over de duikuitrusting van de brandweer (Spijkenisse is een van de drie kazernes met een duikteam in Regio Rotterdam Rijnmond), de ladderwagen en de boot. We mochten zelf oefenen met een grijper waarmee de brandweer onder andere auto’s openvouwt en we mochten zelf een brandje blussen. De brandweer liet ons het gebouw zien en vertelde erg enthousiast over hun werk. De brandweer vond het erg leuk dat de leerlingen veel vragen stelden. Het was een mooi uitje en nadat we alles gezien hadden en de Brandweer Spijkenisse hadden bedankt, zijn we teruggelopen naar school.
Met vriendelijke groet,
Sara Kraus, docent