Naar de brandweer

Het laatste hoofdstuk bij scheikunde (44) voor de toetsweek ging over: BRAND. De branddriehoek, hoe blus je een brand, wat zijn de gevaren van brand (o.a. vorming van koolstofmono-oxide) en natuurlijk de scheikundige dingen zoals reactievergelijkingen opstellen en rekenen aan reacties. Maar wat is toepasselijker als je zo’n hoofdstuk behandelt om met de leerlingen naar de mensen te gaan die van brand hun beroep hebben gemaakt? Juist, de brandweer in Spijkenisse!

Op donderdag 13 oktober 2022 zijn we op bezoek geweest bij de Brandweer Spijkenisse. Eerst kregen we een boeiende presentatie over brandpreventie en veiligheid. Want we weten (nu) natuurlijk allemaal dat:

  • Als olie brandt, dan mag je dit niet blussen met water want het wordt direct stoom en dan vernevelt de olie mee: resultaat is een grotere brand;
  • De rookmelders die op elke verdieping hangen elke maand getest moeten worden en dat de openingen ook wel eens een stofzuigermond moeten zien;
  • Een koolstofmono-oxide meter bij een CV-ketel moet hangen;
  • Bij het slapen de deur het beste dicht kan zijn, want als er brand ontstaat dan heb je binnen 1 minuut met deuren open al geen overlevingskansen meer omdat de rook giftig is. Met deuren dicht is dit langer dan 6 minuten;
  • Een brand alleen geblust kan worden als de brand niet groter is dan een voetbal. Anders bel: de brandweer (112);
  • Er nog veel meer weetjes/feitjes zijn over brand!

Na de presentatie zijn we in groepen opgesplitst en kregen we uitleg over de duikuitrusting van de brandweer (Spijkenisse is een van de drie kazernes met een duikteam in Regio Rotterdam Rijnmond), de ladderwagen en de boot. We mochten zelf oefenen met een grijper waarmee de brandweer onder andere auto’s openvouwt en we mochten zelf een brandje blussen. De brandweer liet ons het gebouw zien en vertelde erg enthousiast over hun werk. De brandweer vond het erg leuk dat de leerlingen veel vragen stelden. Het was een mooi uitje en nadat we alles gezien hadden en de Brandweer Spijkenisse hadden bedankt, zijn we teruggelopen naar school.

Met vriendelijke groet,
Sara Kraus, docent