Uitwisseling Hürth onderbouw

Van maandag 11 t/m woensdag 13 maart zijn we met een groep van 19 leerlingen uit de onderbouw naar onze zusterstad Hürth geweest voor een uitwisseling.

- Leren van elkaars cultuur

- Verbeteren van/Oefenen met de Engelse en Duitse taal

- Bewustwording/Vergroten van wereldburgerschap

- Nieuwe vrienden maken

- Historische waarde en achtergrond leren kennen van een zusterstad

Om 08:30 uur vertrok onze bus richting Duitsland. Na ongeveer drie kwartier moest de buschauffeur al een half uur pauzeren, maar gelukkig mocht dat de pret niet drukken. Dit half uurtje werd opgevuld door ons eigen karaoke-team. De reis verliep verder voorspoedig en we waren om ongeveer 12:00 uur bij onze partnerschool.

Nadat we de bagage veilig geparkeerd hadden, kregen we meteen een warme lunch in de Mensa. Na een korte rondleiding door de school en wat meelooplessen werden de leerlingen door hun gastouders opgehaald. Wij werden door een Duitse gastdocent naar het hotel gebracht. ’s Avonds aten de leerlingen bij het gastgezin thuis of met de gastouders en/of gastleerling in een restaurant.

Wij werden opgehaald en hebben gezellig met de andere gastdocenten in een restaurant gegeten. Uiteraard wel telefonisch bereikbaar voor onze leerlingen. Sommige leerlingen vonden het bijvoorbeeld best nog spannend om naar de wificode te vragen en dan gaven wij ze een duwtje in de rug. Op dag 2 liepen we gezamenlijk naar de trein en zijn we met de groep naar Keulen gegaan. (Wel allemaal instappen hè!) Daar hebben we eerst de Dom beneden van binnen bekeken en vervolgens hebben we een klim gemaakt van 533 treden naar boven. Helaas was het weer wel bewolkt, maar het videobellen van bovenaf met paps, mams of oma ging prima. Deze topprestatie moest toch even gedeeld worden. Na de groepsfoto (jas niet vergeten!) stond een bezoek aan het chocolademuseum of sportmuseum op het programma. Daar vandaan mochten de leerlingen met toestemming van de gastouders in Keulen blijven en op eigen gelegenheid terugreizen.

De jongens vonden anderhalf uur shoppen/vrije tijd lang genoeg en gingen meteen met ons mee terug naar het gastgezin. Op vrijdagmorgen zijn we nog met de groep naar de bowlingbaan geweest. Na het afscheid en met een ervaring rijker vertrok de bus om 12:30 uur met “Stau” weer richting Spijkenisse.